Koncepcja poety i poezji w romantyzmie - konspekt
d) Cyprian Kamil Norwid
-
„Pióro"
„I wlano w ciebie duszę - nie anielską, czarną,
Choć białym włosem strzępisz wybujałą szyję,
I wzdrygasz się z prawicy wypalonej skwarną
Posuchą - a za tobą długie żalów chryje (...)
Poeta krytykuje powielanie i naśladowanie cudzej poezji. Taki sposób tworzenia jest porównany do pracy chłopa, który jałową rękę, zdolną jedynie do powielania wzorów, uprawia pole.
-
„(...) Ostrożnie i pomału - czasem znowu prędko
Nierozerwany promień z ciebie głosek tryska,
I znakiem zapytania, jak skrzywioną wędką,
Łowisz myśl, co opodal ledwo skrzelą błyska ..."
Poeta pochwala tworzenie poezji oraz umiejętne zapisanie myśli, pod wpływem natchnienia i chwili twórczej.
-
„O pióro! tyś mi żaglem, anielskiego skrzydła
I czarodziejską zdrojów Mojżeszowych laską
Tylko się w tęczowane barwiąc malowidła,
Nie bądź papugą uczuć ani marzeń kraską.
Sokolim prawem wichry przeganiaj w siebie,
Nie płowiej skwarem słońca i nie ciemniej słotą;
Dzikie i samodzielne, sterujące w niebie,
Do żadnej czapki klamrą nie przykuj się złotą."
Poezja jest życiem, ma zawierać poradę i nie może ubarwiać rzeczywistości. Nie może powielać wzorców i ma być wolna, niezależna, oryginalna, nieograniczona, niezwyciężona, samodzielna, mocna, dzika i silna.